Keterserlahan Kebodohan Sekumpulan Manusia

9:21 AM Posted by Amiirul Hafiz,

2012 ialah sebuah filem Amerika Syarikat bergenre cereka sains arahan Roland Emmerich. Penggambaran bermula pada Ogos 2008 di Vancouver. KONONNYA, berlaku bencana seluruh dunia yang menuju kepada hujung dunia dan orang yang mungkin terselamat berusaha sedaya upaya untuk meneruskan kehidupan mereka. filem itu mendapat inspirasi oleh beberapa hipotesis yang menyatakan bahawa kaum mayans purba meramalkan peristiwa kiamat akan berlaku di sekeliling musim sejuk solstis 2012.
Kita sebagai orang yang meyakini janji Allah, adalah salah sekiranya kita juga terkesan dan meletakkan keyakinan terhadap ramalan ini. Sesungguhnya, pengetahuan ttg hari kiamat itu hanyalah dalam Ilmu Allah s.w.t sahaja.

إِنَّ اللهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي اْلأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي
 نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوْتُ إِنَّ اللهَ عَلِيْمٌ خَبِيْرٌ
Sesungguh Allah hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat dan Dialah yg menurunkan hujan dan mengetahui apa yg ada dlm rahim. Dan tiada seorangpun yg dapat mengetahui apa yg akan diusahakan besok. Dan tiada seorangpun yg dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguh Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”


Cuma,yang agak melucukan saya, melihatkan kebodohan sekumpulan manusia yang menyangkakan bahawa mereka boleh melarikan diri dan terselamat daripada peristiwa besar ini… Sudah trlalu banyak peringatan daripada Yang Maha Berkuasa ttg keadaan semua makhluk pada hari tersebut…tetapi sekumpulan manusia yg seringkali mengaku mereka ini makhluk paling bijak, menjadi terlalu bodoh dalam hal ini. Pelbagai persiapan dilakukan mereka dalam mencabar kebenaran janji2 Allah azza wa jalla. Nauzubillahi Min Zalik.. Berikut adalah perkembangan yang saya terima ttg 'hobi mengisi masa lapang dgn perkara sia2' mereka. 


Visionary End Times emergency corporation Vivos  melancarkan kempen pemasaran menjual  tempat perlindungan yg dikenali sbgai 'GETAWAY BUNKER' dengan harga US $ 200million Kkompleks bunker bawah tanah ini, adalah persediaan mereka dalam menghadapi peristiwa kiamat tahun 2012 yang kononnya jika mengikut tarikh Mayan Calender Doomsday hanya tinggal 1,000 hari lagi. 


Mereka Mempercayai bahawa akan ade sekumpulan manusia yg dikenali sbgai "the Chosen Few", mereeka ini akan dipilih Tuhan sbgai org yg terselamat dari peristiwa dahsyat itu, lantas mempersiapkan sebuah kompleks tempat perlidungan bagi mereka ini.

“Disasters are rare and unexpected, but on any sort of long timeline, they’re inevitable.  Where else would you go with just a few days’ notice?” adalah soalan yg diutarakan oleh pengusaha syarikat bunker ViVos , Robert Vicino, sambil menyatakan solusi beliau dengan memperkenalkan bunker yg dijual mereka. (bodo nye beliau….bliau sndiri kate bencana yg xdapat dielakkan, pastu tanye lagi lari ke mana…haha..bengong bliau nih)


20 bunker bawah tanah yang menawarkan perpustakaan, bilik mandi dan peralatan sukan serta kekuatan keselamatan mereka sendiri dan penjara, dan pelbagai kemudahan lain.
"Kerajaan telah membantu kos pembinaan ruang  bawah tanah yang luas untuk mengakomodasi ribuan pejabat elite. Vivos mempunyai harga dan kelangsungan hidup mereka dengan  menyiapkan tempat penampungan bagi ororang awam daripada peristiwa bencana, "kata syarikat dalam siding akhbar .

"Kami ingin seperti banyak kepelbagaian dan kemahiran mungkin untuk menyokong satu sama lain," tambah Vicino, "200 doktor dan tidak ada tukang paip boleh menjadi bencana yang nyata." 

“The walls are a metre and a half of reinforced concrete, it’s got two steel blast-proof doors and sits on a quarter of an acre of its own land surrounded by a 12 foot (4 metre) steel perimeter fence around it,” kata mereka lagi.

Vivos Shelters: ‘Amenities include: lounge areas, theaters, kitchens, libraries, medical facilities, exercise equipment, private staterooms and baths, storage for up to one year of supplies, off-road and armored vehicles, helicopter landing areas, communications facilities, a security force and even a detention area.  Every detail has been considered and planned for.  Owners need only to arrive before their facility is secured prior to a threatening event . . launched a hard sell marketing campaign selling places in their US$200million complex of underground bunkers this week, pointing out that the Mayan Calender’s 2012 Doomsday date is just 1000 days away.

Begitu bersungguh mereka dalam mencabar janji Allah..Adooii~..pelik2 je manusia ni kan..tu lah..kalo da diberi akal elok2 tapi xreti nak menghitung siapa diri kita sebenarnye…maka akan terserlahlah kebodohan kita yg infiniti…xpe la…trus la membazirkan masa, duit, n tenaga kalian dengan perkara retorik tu wahai kuffar….dan ketika sampainya peristiwa kiamat yg sebenar, kalian akan dapati bahawa  janji Tuhanku Allah Pemilik 7 petala langit 7 petala bumi itu, benar, dan kau akan memperakui bahawa risalah yang Nabi ku  Muhammad bin Abdullah s.a.w bawa itu, tiada keraguan padanya.

Tentang kehancuran alam semesta, kematian semua makhluk dan tiupan terompet Malaikat Israfil, Al-Qur’an menyebutkan antara lain:

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا(1)وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا(2)وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا
Apabila bumi digoncangkan dengan goncangannya (yang dahsyat), dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung) nya, dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (jadi begini)?", (QS al-Zalzalah (99): 1-3)

الْقَارِعَةُ(1)مَا الْقَارِعَةُ(2)وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ(3)يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ(4)وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ
Hari Kiamat, apakah hari Kiamat itu? Tahukah kamu apakah hari Kiamat itu? Pada hari itu manusia seperti anai-anai yang bertebaran, dan gunung-gunung seperti bulu yang dihambur-hamburkan.” (QS Al-Qari’ah (101): 1-5)

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ
“Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).” (QS az-Zumar (39): 68)

Maka apakah manusia itu masih mahu memerangi Tuhan mereka iaitu Allah s.w.t?? Xcuak ke ngan gambaran awal yg Allah datangkan??


1 comments:

_fyth_ said...

bagus entry nie ..
baru pena dga pasal vivos ni...
thanks 4 the info :)

Post a Comment